Belgiska våfflor



Finns det något bättre än att starta dagen med en riktigt god frukost? Jag tycker det är helt underbart och en bra start på dagen ger en fortsatt bra dag tycker jag. Dessa belgiska våfflor kommer från Leilas bok A piece of cake och är himmelska! Jag tycker det är godast att servera dem med jordgubbssylt och vispad grädda.

Till 4 personer

2 st ekologiska ägg
125 125 g smör
2.5 2.5 dl mjölk 3 %
2 2 dl vatten
12 12 g färsk jäst
0.5 0.5 tsk salt
0.75 0.75 dl strösocker
2 2 tsk vaniljsocker
6.75 6.75 dl vetemjöl

Smält smör till gräddning

Gör såhär

1.
Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon gula i vitorna).

2. Smält smöret.

3. Tillsätt mjölk och vatten och värm tills vätskan är ljummen, cirka 37 grader.

4. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.

5. Tillsätt äggulor, salt, strösocker, vaniljsocker och vetemjöl, rör till en slät smet.

6. Vispa äggvitorna till mjuka toppar i en ren och torr bunke.

7. Vänd försiktigt ner i smeten och låt vila i cirka 20 minuter.

8. Värm våffeljärnet.

9. Pensla det med smält smör och grädda våfflorna i 3–5 minuter.



Kommentarer
Postat av: Pierre

Förväntar mig att bli bjuden på en sån nästa gång ja kommer hem till jtown!

2011-11-13 @ 18:54:59
Postat av: Joanna - Svar till Pierre

Såklart du ska bli bjuden!

2011-11-14 @ 08:44:42






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback

RSS 2.0